17 sept. 2021
73% dintre consumatorii din întreaga lume declară că depresia și sănătatea mintală au un impact moderat spre sever asupra vieții lor de zi cu zi în această perioadă. Alți 60% spun că veniturile gospodăriilor lor au fost afectate de criza Covid-19. Reziliența consumatorilor este întinsă la maxim în aceste vremuri nemaiîntâlnite, ceea ce cauzează stres și anxietate. Nu este o surpriză faptul că pandemia a adăugat noi dimensiuni așteptărilor pe care le au consumatorii de la industria alimentară și de catering.
Taste Tomorrow, cel mai mare ecosistem global dedicat înțelegerii clientului din domeniul panificației, patiseriei și ciocolateriei, monitorizează continuu tendințele din domeniul alimentar și obiceiurile de consum și include statistici interesante legate de așteptările consumatorilor pentru viitor. Le prezentăm pe cele mai semnificative:
La nivel global, consumatorii speră la un viitor mai sănătos. Majoritatea consumatorilor de pe glob este convinsă că mâncarea din 2030 va fi la fel de sănătoasă precum cea din prezent sau chiar mai sănătoasă. Ce reprezintă un produs sănătos? Consumatorii definesc mâncarea sănătoasă ca fiind cea în jurul căreia alegem ingredientele pe care le păstrăm și cele pe care le excludem. Consumatorii vor mai mult și mai puțin, în același timp. Vor mai puține ingrediente dăunătoare pentru sănătatea lor, precum zahărul, grăsimea și sarea și mai mult din lucrurile bune, cum ar fi fibrele și proteinele.
60% * dintre consumatorii români se tem că în viitor nu vor mai găsi produse sănătoase, în timp ce doar 33% dintre consumatorii europeni și 23% la nivel global se tem că în viitor mâncarea va deveni mai puțin sănătoasă. În timpul pandemiei, s-a observat și o creștere a nivelului de conștientizare în ceea ce privește sistemul imunitar. Căutările online de alimente care stimulează imunitatea au explodat, 58% dintre oameni dedicând timp pentru a se educa în legătură cu ingredientele și procedurile care le pot întări sistemul imunitar.
Viitorul se arată verde. Dietele vegane și vegetariene își continuă creșterea constantă, însă și alți consumatori văd valoarea soluțiilor de origine vegetală. 52% dintre consumatori români consideră că o dietă bazată pe plante este mai sănătoasă decât una obișnuită, iar 55% sunt de părere că o astfel de dietă are un impact pozitiv asupra mediului. Iar când alimentația pe bază de plante este prezentă ca soluție benefică hranei populației mondiale aflate în creștere, aceste diete devin și mai populare.
Ele reprezintă al doilea cel mai popular mijloc de păstrare a lanțului de aprovizionare cu alimente, iar 74% dintre consumatori români susțin relevanța produselor de origine vegetală. Un număr impresionant de consumatori, adică 65%, sunt chiar dispuși să includă mai multe produse de acest fel în dieta lor.
O dietă responsabilă contează. Jumătate dintre consumatorii din întreaga lume sunt de părere că alegerile lor alimentare le reflectă valorile personale. Motto-ul lor este: „sunt ceea ce mănânc”. Alimentația este strâns legată de etică și stil de viață, așadar, ceea ce consumăm ar trebui să spună ceva despre valorile noastre.
Consumatorii români acordă mai multă atenție unor valori nutriționale de pe ambalaje, precum: zahăr (58%), grăsimi (54%), calorii (53%) sau carbohidrați (35%). Solicitările de transparență în industria alimentară sunt în creștere. Consumatorii vor să știe ce conține mâncarea lor, deoarece se educă singuri pentru a face alegerile care se bazează pe dovezi. Iar informațiile nutriționale apar pe locul doi pe etichetele alimentare în ordinea importanței.
Cererea de produse de panificație mai sănătoase a crescut în România, iar cele mai apreciate ingrediente sunt acum: cerealele și semințele (92%), pe locul al doilea se află fibrele (93%), în timp ce cerealele integrale / făina ocupă cu 87% locul al treilea în ceea ce privește preferințele consumatorilor români.
Alimentele proaspete sunt percepute a fi de o calitate mai bună prin comparație cu alimentele ambalate. Statisticile arată că 90% dintre români preferă mâncarea proaspăt scoasă din cuptor sau preparată, în timp ce doar 22% dintre ei preferă mâncarea ambalată. Timpul de coacere și durata scurtă de valabilitate joacă un rol-cheie în percepția consumatorilor asupra calității, întrucât în zilele noastre aceștia acordă mai multă atenție mirosului, gustului și texturii.
* date colectate din studiul Taste Tomorrow în 2019 pe aprox. 17.000 de consumatori din 40 de țări.