5 sept. 2022
Suntem familiarizați cu faptul că piața muncii în brutărie, patiserie și cofetărie se confruntă cu mari dificultăți din cauza lipsei unui flux continuu de profesioniști și antreprenori care știu să lucreze cu noile tehnologii alimentare. Încă de acum câțiva ani, problema a căpătat amploare și a atras atenția tuturor jucătorilor importanți din domeniu.
În 2017, chiar și Google începuse să afișeze în primele pagini nenumăratele preluări în presă ale subiectului. Așa că nu a durat mult și discuția a început să acapareze chiar și pauzele de cafea de la Puratos România. În acea perioadă, Andreea Ciocănescu, Marketing Manager în cadrul Puratos România, dezbătea împreună cu Gabriela Bereș, director regional Europa Centrală și de Est în Puratos Group, pe marginea întrebării care avea să declanșeze proiectul Bakery School România: „Care este cauza principală a acestei lipse și de ce anume nu își doresc oamenii să urmeze meseriile de brutar, patiser și cofetar?”.
După lungi discuții mai târziu și multe sesiuni de întrebări adresate companiilor din industrie, s-a conturat o concluzie. Mulți dintre ei afirmă că își doresc o schimbare prin care să crească ponderea produselor cu valoare adăugată în portofoliile lor și, implicit, să contribuie la accelerarea dezvoltării industriei, similar cu cele din Vestul Europei. Marele impediment fiind nu atât voința companiilor din domeniu, cât greutatea cu care găsești personal calificat. Solicitările de inovare, de utilizare a noilor tehnici alimentare și de realizare de produse care să satisfacă noile presiuni nutriționale ale consumatorilor cresc în fiecare zi. Invers proporțional, oamenii care își doresc să exceleze în meseria de brutar și cofetar sunt din ce în ce mai puțini.
După aproape 10 ani petrecuți în departamentul de marketing al Puratos România și cu o mare voință să aducă valoare industriei alimentare, Andreea Ciocănescu, alături de Gabriela Bereș și echipa Puratos România reușesc în anul 2020 să înființeze, în sistem educațional dual, o școală specializată de cofetărie, brutărie și patiserie destinată elevilor din medii defavorizate: Bakery School România.
În acest articol aflăm de la Andreea cum a demarat proiectul în perioada pandemiei, descoperim care au fost primele reușite ale școlii și cum meseriile autentice contează pentru tinerii din România.
Atinsă de multe provocări și infinite speranțe, călătoria Bakery School România avea să fie una lungă. Puratos România a pornit cu dreptul pe acest drum și a ajuns în partea opusă a lumii, la Bakery School India, pentru a înțelege și pentru a-și duce la bun sfârșit obiectivul propus. La câteva luni după ce echipa s-a întors în București, o pandemie globală lua amploare și în România.
„Noi eram în plin proiect, demarasem deja toate discuțiile cu partenerii, eram într-un stadiu foarte avansat, a venit pandemia și ne-am întrebat -Ce facem?-. Acela a fost momentul în care am decis că cea mai bună alegere este să continuăm. -Nu se poate ca pandemia să țină o veșnicie, noi trebuie să continuăm investiția.-”
Andreea Ciocănescu - Marketing Manager, Puratos România
Programul Bakery School a continuat cu prima generație de elevi în mediul online. Din septembrie 2020, porțile liceului Marin Grigore Năstase, din Tărtășești, s-au deschis și cu Bakery School România, la fel și tabletele elevilor clasei a 9-a.
„A fost un an foarte dificil. A trebuit să transmitem online toată informația către prima generație Bakery School România. Entuziasmul nostru și toată pasiunea de la care a pornit această idee ne-a făcut să ne asigurăm că toți cei 19 copii au internet și tablete, că știu să se conecteze pe Google Classroom și că știu să folosească aplicațiile online. Însă, adevărata provocare a fost aceea în care a trebuit să îi învățăm o meserie atât de senzorială în fața unei camere.” - Andreea Ciocănescu - Marketing Manager, Puratos România
Una e când te duci să vezi o piesă la teatru, și alta e atunci când o vizionezi pe Youtube. Același principiu s-a aplicat și în cazul orelor online de cofetărie-patiserie.
Încă din adolescență, Andreea Ciocănescu a știut care este drumul pe care îl dorește pentru cariera ei. A început cu un liceu cu profil economic. „Ce îți dorești să te faci când vei fi mare?" - întrebarea clasică. Tot ceea ce conta pentru ea la momentul respectiv era să îi urmeze cariera tatălui său, și anume să devină profesor universitar în cadrul facultății de Management, ASE. Destinul Andreei era de fapt altul, să devină unicorn în marketing. Așadar, planurile ei au făcut o întorsătură spre Facultatea de Marketing a ASE-ului. Profesoara de marketing din timpul liceului a fost cea care a schimbat traiectoria și a stârnit în ea curiozitatea și pasiunea pentru marketing, publicitate și informarea corectă a consumatorului.
„Ceea ce văd la copiii din ziua de astăzi, mi-ar fi plăcut să aplic și eu atunci când eram în liceu. Anume, să fiu mai hotărâtă și vocală. Am ales de foarte multe ori să fac compromisuri și să-i pun pe cei din jurul meu pe primul loc. De multe ori, e bine să fii și asertiv. Văd generațiile de acum cum se luptă pentru a face lucrurile exact așa cum își doresc ei. Noi suntem altă generație, trecuți prin mai multe lipsuri și fără acces ușor la informații. E o bucurie să văd această schimbare." - Andreea Ciocănescu - Marketing Manager, Puratos România
Într-adevăr, generațiile din ziua de astăzi sunt cu mult mai determinate și știu mai bine ceea ce își doresc. Dar, totuși cu atâtea oportunități în fața ochilor, de ce ar alege tocmai meseria de brutar sau cofetar?
„Au foarte multe opțiuni. Însă, am observat în ultimii 10 ani un respect mai ridicat pentru meseriile din industria alimentară. Mai ales pentru meseriile care sunt adiacente industriei de ospitalitate, respectiv patiser, cofetar sau chiar brutar. Asta se datorează, în primul rând, mediului online și a emisiunilor televizate. Toate aceste show-uri care au apărut, Masterchef, Chefi la cuțite, au ridicat respectul și percepția pentru meseriile respective. Până acum, românii spuneau -Pune mâna și citește și tu o carte, că vei ajunge la bucătărie!- iar acum se uită cu admirație la chefii care apar la televizor.” - Andreea Ciocănescu - Marketing Manager, Puratos România
Perioada în care proiectul s-a pus pe picioare în afara mediului online, a fost și perioada în care primele progrese s-au văzut, în care primele explozii de fericire s-au petrecut. Andreea știe foarte bine, a fost în spatele cortinei la fiecare spectacol. „Dacă la început nu știau nici să spargă un ou, acum îi vedeam cât de mândri erau pentru prima prăjitură realizată de ei. Îmi aduc aminte de Claudia, care mă striga bucuroasă -Doamna, doamna, haideți să vă arăt prăjitura. Haideți să vedeți cât de frumoasă mi-a ieșit!!- Și într-adevăr, era o prăjitură 3 ciocolate perfect turnată. Mi-am dat seama că sunt multe cofetării unde nu găsești această perfecțiune în prăjituri.”
Momentele ajung să vorbească de la sine, iar Andreea la rândul ei a spus: Am reușit! Bucuria era și de partea ei, acela a fost momentul în care și-a dat seama că proiectul se îndreaptă în direcția bună. Cu toate barierele posibile, am reușit să le transmitem copiilor un scop, o mândrie. Dar, cel mai important, o meserie de care să se lege, un vis în care să creadă și o carieră pentru care să lupte.
Cu toții ne dorim produse proaspete și care să impresioneze prin gust, texturi crocante, creme delicate și decoruri sofisticate. În România, ștacheta a fost ridicată de mult, acum a venit timpul ca generațiile tinere să țintească. Iar, cu fiecare generație care calcă pragul Bakery School, standardele se ridică tot mai sus. Pentru că așa au fost îndrumați de către mentorii maeștrii în arta cofetăriei și a brutăriei.
„Nevoia cea mai mare de personal este în brutării, dar totodată și cofetăria suferă, însă către cofetărie am văzut o atracție mai mare din partea elevilor. Într-adevăr, o brutărie vine cu extra provocări și este nevoie de multă determinare și disciplină pentru a fi la 4 dimineața în brutărie, să frămânți, să dospești și să modelezi pâinea pe care cu toții ne-o dorim caldă și proaspătă la prima oră a zilei.” - Andreea Ciocănescu - Marketing Manager, Puratos România
Ambiția este la ei, la generațiile tinere care văd provocările ca noi oportunități de dezvoltare. Tot ei, tinerii care abia descopereau cum să folosească un tel în clasa a IX-a, acum se văd cum devin cofetari sau brutari de succes. Ceea ce demonstrează că aceste meserii sunt în continuă dezvoltare și cunoaștere. Iar noi, Bakery School România suntem alături de ei, să redescopere meseriile abandonate de mulți și să se îndrăgostească de ele în fiecare zi.