Mo&Fo Bakery: Cum menții o afacere din pasiunea de a face prăjituri

În cofetărie, ziua de luni este zi de recuperare. Cofetarii se refac după comenzile din weekend. La Mo&Fo Bakery, lunea ar putea fi ziua pe care o dedică micului lor magazin online.

Din domeniul bancar, cofetar într-un mic laborator de cofetărie

Oana Purnichi a avut dintotdeauna un grup de prieteni care știau cum gătește și care, din când în când, îi cereau torturi făcute de ea. Ei sunt cei care au susținut-o de la început, au încurajat-o să facă o afacere cu prăjiturile în care punea foarte mult suflet și au recomandat-o mai departe. Fără să se avânte în cheltuieli mari, Oana a pus cărămidă cu cărămidă și a clădit pas cu pas Mo&Fo Bakery, un mic laborator care nu are punct de vânzare și care, din prima zi, funcționează pe recomandări, alături de pasiunea și dragostea de a face prăjituri. De la prietenii de sprijin la clienții fideli, întâlniți la evenimente sau la degustările pe care le-a organizat, lucrurile au decurs firesc. Apoi a venit pandemia și Oana a suspendat activitatea laboratorului din București. Ca orice antreprenor, în normalitatea actuală, nu mai face planuri, ci încearcă să-și ducă afacerea puțin mai departe.

Jumătate de la munte, după tată, și jumătate de la Dunăre, după mamă, Oana Purnichi provine dintr-o familie în care întotdeauna s-a gătit mult și bine. A lucrat 20 de ani în sistemul bancar și, când nu s-a mai regăsit în profesia ei, a fost atrasă în mod natural de cofetărie, de prăjiturile mamei și maniera în care bunicile și străbunicile ei țineau casa și bucătăreau. Dorința ei de schimbare a coincis în 2017 cu programul START-UP NATION 2017 dezvoltat de ​​Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat, un proiect debutant pentru antreprenori. Nu a ratat ocazia, s-a înscris și a obținut finanțarea pentru noul ei vis: o mică afacere de familie.  

A început doi ani mai târziu, timp în care a înființat firma, a găsit sediul și a primit finanțarea. Când a avut primele evenimente, primele comenzi și primele torturi era cu un an înainte să se închidă tot, din cauza pandemiei.

„Exact înainte să înceapă pandemia, ne luasem un avânt foarte frumos și aveam în plan foarte multe evenimente. Era o bucurie pentru noi să ne sune clienții și să ne spună că le-am fost recomandați și simțeam cum începe să ne crească afacerea ca aluatul de cozonac. Apoi s-a închis totul și a fost o lovitură pentru noi.” 

- Oana Purinchi, antreprenor, Mo&Fo Bakery

Îi place să își înceapă ziua în forță, să vadă partea plină a paharului și să meargă mai departe. Acasă, gătește să se relaxeze. În micul său laborator, lucrează alături de una dintre verișoarele ei, la fel de pasionată de gătit și de cofetărit ca și ea. Se completează bine împreună: Oana face rețetele, verișoara ei face decorațiunile și vine cu idei pentru decoruri. Dar, ca orice antreprenor aflat la început de drum, Oana nu e doar cofetar.  Ea este administratorul firmei, cea care livrează prăjiturile, precum și omul de marketing și de comunicare al cofetăriei. A încercat să se ocupe de toate. A făcut pe cont propriu comunicarea de social media, inclusiv a surprins produsele în fotografii - de care e fascinată încă de pe vremea când, împreună cu tatăl ei, făcea fotografii și le developa în laboratorul improvizat din baie. Tot ea a ales și numele cofetăriei, inspirată de porecla ei și a soțului său, cărora apropiații le spun Morsa și Foca. O reprezintă, ca de altfel, tot ce face. 

Îi place să gătească și îi place să guste rezultatul final ca să se asigure că e bun ce a făcut. În ultima vreme s-a axat foarte mult pe torturi pentru aniversările copiilor. Intră în laborator doar când are comenzi: într-o zi strânge comenzile, într-o zi face aprovizionarea cu produsele proaspete, într-o zi face rețetele și livrează imediat a doua zi.

Părinții preferă să cumpere de la ea pentru că folosește doar produse naturale. Pe cât posibil, nu folosește coloranți și pastă de zahăr. Nu tolerează premixurile, preferând să facă de la zero cremele, cu toate că durează mai mult și nu întodeauna crema se leagă. Nu ține stocuri, de aceea, cel mai adesea în cămara Mo&Fo Bakery se găsesc doar unt și ciocolată. Înainte să dea drumul comenzii, cumpără lapte, ouă, mascarpone. Și, așa cum a văzut la mama ei când pregătea dulciuri, sparge ouăle pe loc, doar când se apucă de rețeta pentru deserturile clienților ei.

Strategia ei de business? Se străduiește, de fiecare dată, să se plieze pe dorința clientului. Fie că-i recompune deserturi din copilărie, fie că-i dă variante de blat, de creme și de glazuri, atunci când pregătește torturile nu merge pe idei fixe. De curând, chiar unul dintre clienții ei i-a zis zâmbind: „Mă simt ca la Ikea. Pot să-mi fac singur tortul.

Pentru o echipă mică, de doar doi cofetari, fără experiență îndelungată în ale cofetăriei, provocările au altă dimensiune decât în cofetăriile mari. Aproape fiecare client e o provocare. Anul trecut au avut un eveniment de peste o sută de persoane, pentru care au livrat cel mai bogat candy-bar de dulciuri. Cu un weekend în urmă au livrat un tort unicorn, pe două niveluri, din cremă de unt, care, nu doar că a venit cu provocarea de a fi decorat fără pastă de zahăr, dar le-a dat mari emoții în timpul transportului, pe drumul lung în afara orașului.

 

Pe Bakeronline.ro nu se risipește nimic din munca, materia primă și produsul finit Mo&Fo

De când e cofetar, Oana a observat că oamenii sunt interesați mai mult de produsele de casă, vor să mănânce mai sănătos și vor să știe mai multe despre proveniența produselor. A mai remarcat și că unii părinți sunt mai atenți la calitatea produselor pentru copii. Și acest interes pentru produsele naturale și proaspete îi place și la Bakeronline.ro.

A intrat în familia Bakeronline.ro imediat ce a aflat de lansare, de la televizor, cu dorința de a se alătura unui grup de patiseri-cofetari care vor să păstreze anumite rețete așa cum erau făcute și pregătite odinioară de mamele noastre.

„Mi-a plăcut foarte mult ideea de a fi toți cei din branșa de cofetărie-patiserie uniți pe o platformă, care oferă acces doar la produse locale de brutărie, patiserie, cofetărie și ciocolaterie. Iar aceste principii de a folosi produse proaspete sunt principiile pe care le foloseam și noi și în care credem. De aceea am vrut neapărat să intru pe Bakeronline.ro” 

- Oana Purinchi, antreprenor, Mo&Fo Bakery

Pentru vânzarea online a ales doar câteva produse, inclusiv pricomigdalele care sunt cel mai apreciat produs online, tortul cu blat de pandișpan, cremă de vanilie și fructe proaspete și plăcinta cu aluat fraged și brânză sărată după o rețetă a mamei ei.

Cu riscul de a avea vânzări mai puține decât dacă ar fi într-un punct vizibil cu contact direct al clienților, a ales varianta de comenzi online pentru că nu a vrut să risipească nimic din munca lor, din materia primă și nici din produsul finit, marca Mo&Fo Bakery.

 

„Am dorit ca cei care gustă din produsele noastre să aibă convingerea că sunt proaspete. De aceea, pregătim totul cu o zi înainte. Prefer să rămânem o cofetărie mică, dar să știu că tot ce pleacă de la noi este foarte proaspăt și, bineînțeles, realizat conform dorințelor clientului.”

Terasa Mo&Fo Bakery: următorul punct pe lista Oanei de dorințe

Pentru 2021 Oana și-ar dori să se reia evenimentele - aceasta este cea mai bună metodă de promovare pentru afacerea ei și de aici primește cele mai multe recomandări. În același timp, evenimentele îi pun mult imaginația la contribuție și o provoacă în materie de rețete și de organizare. Nu în ultimul rând, ar vrea să le ofere clienților săi un loc unde ei să-i guste prăjiturile și să se relaxeze după o zi obositoare.

  • Ce te-a impresionat cel mai mult din viața de cofetar? 

Îmi aduc aminte că anul trecut, în vară, am fost la un eveniment privat, o cununie religioasă micuță și, în curtea bisericii, am organizat un mic candy-bar. În timp ce așezam prăjiturile, a venit la mine o fetiță care, cu toată sinceritatea unui copil, mi-a zis: „Wooow, ce bine arată!”. Reacția ei mi-a înseninat toată ziua și am știut că am făcut un lucru bun, pentru că cei mici sunt cei mai sinceri clienți. De aceea, atunci când fac prăjituri pentru evenimente, întotdeauna urmăresc reacțiile copiilor.

  • Care este produsul preferat?

Este prăjitura pe care mama mea mi-o făcea la fiecare zi de naștere: este acea prăjitură care, în familie la noi, se numește doboș. Are foi cu miere de albine, cremă de lămâie, gem de caise și glazură de ciocolată. În fiecare an, mama pregătea această prăjitură și, din acest motiv, îmi așteptam și mai mult ziua de naștere. Este prăjitura mea de suflet și mă bucur că am clienți care o preferă și ei la rândul lor. Se pregătește cu două-trei zile înainte, pentru ca foile să se înmoaie de la cremă. De aceea atunci când o prepar  pentru câte un candy-bar mă bucur că pot să o pregătesc puțin în avans, și astfel să mă ocup și de restul deserturilor.

  • Care este produsul de care sunteți mândri și de ce? 

Mai nou am introdus în oferta noastră șarlota de portocale. Este o provocare primită de la unul dintre clienții noștri la sfârșitul anului trecut, când a vrut să-i facă soției o surpriză: un tort ca acela făcut de bunica ei. Am început să caut rețeta pe internet și am găsit șarlota de portocale. A fost o mare bucurie pentru noi că s-a apropiat foarte mult de gustul acelui tort din copilăria doamnei. E un tort răcoritor care a fost de multe ori apreciat de atunci, așa că acum se găsește printre torturile Mo&Fo Bakery.

 

  • Aveti o periodicitate cu care creați produse noi? Ce vă inspiră să gândiți produse noi și să mergeți mai departe? 

Pe partea de prăjituri și fursecuri nu am creat foarte mult, pentru că rețele nu se schimbă prea tare. Dar îmi vin în minte fursecurile cu lămâie pe care noi le-am oferit și în varianta cu cremă. Nu știu dacă această variantă este creația noastră, însă nu le-am mai văzut în altă parte. Pe torturi, creăm în funcție de ce ni se solicită și apelăm cel mai mult la imaginație și la combinație. Uneori, creăm în modul de servire. De exemplu, am realizat odată un candy-bar cu gogoși și am servit gogoșile alături de sosuri diverse de caramel, de miere cu nucă și de piure de căpșuni.

Când vine vorba de inspirație, mă inspir de pe Internet (urmăresc Savori Urbane pentru că fiecare prăjitură este o poveste), dar și de la clienții care mă provoacă. Merg mult pe această idee de a fi provocați de către clienți și de a ni se cere să facem prăjiturile pe care ei le gustau când erau copii (și din două-trei vorbe ne dăm seama cam ce fel de tort ar fi și îl pregătim). Cu cât ne apropiem mai mult de gustul original, cu atât sunt mai bucuroasă. De Crăciun unul dintre clienți mi-a zis: „Are exact gustul cozonacului pe care îl pregăteam cu mama mea.”. Feedback-urile clienților îmi umplu sufletul de bucurie și asta e ceea ce mă face să merg mai departe.

  • Gândește-te la lucruri pe care îți dorești să le faci în 2021 pentru business și pentru viitorul echipei. Povestește-ne cum ar fi să reușești și ce așteptări ai de la 2021.

  1. Noi în continuare facem prăjiturile clasice și deocamdată nu am atins segmentul de prăjituri fără gluten sau fără zahăr. Poate pe viitor ne vom plia și pe acest segment. 
  2. Ne-am dorit foarte mult un spațiu care să corespundă întru totul nevoilor noastre, atât din punct de vedere al regulilor sanitare și al circuitelor, cât și al chiriei. În vara lui 2018 am găsit varianta împreună cu Veranda Mall, care ne-a închiriat un spațiu la nivelul trei al terasei lor exterioare, unde am pus un container modular pe care l-am compartimentat așa cum ne-am dorit. Și lângă laborator ne-am dorit să facem o mică terasă și o cafenea, un loc de degustare în aer liber unde clienții să-și petreacă serile de vară, să se retragă după o zi la cumpărături și să aibă cîteva momente de relaxare înainte de a ajunge acasă. Nu am putut să ne realizăm acest vis anul trecut, dar nu abandonăm ideea. Aștept momentul când voi putea face anunțul: „Vă așteptăm la degustări pe terasa Mo&Fo Bakery!”.
  3. De asemenea, în această primăvară îmi doresc să fiu mai vizibilă pe Facebook, cu ajutorul unui expert,  și să ne promovăm mai mult magazinul online, de care îmi doresc să mă ocup cu prioritate.

Vrei să comanzi online de la Mo&Fo Bakery?

Descoperă Mo&Fo Bakery online pe Bakeronline România, primul shopping center virtual din România care oferă acces la produse locale de brutărie, patiserie, cofetărie și ciocolaterie și, în același timp, ajută brutarii, patiserii, cofetarii și ciocolatierii să vândă online.

Lansat în România în 2020, în plin context pandemic, Bakeronline este un start-up de tehnologie belgian parte din Puratos Group, disponibil în România prin Puratos România, care folosește tehnologia pentru a le construi rapid antreprenorilor din alimentație un magazin online complet funcțional și îi sprijină să-și promoveze mai bine afacerea. 

Oana Purnichi a fost unul dintre cofetarii care s-au înregistrat pe platformă, iar implementarea magazinului ei virtual a avut loc în doar 72 de ore din momentul în care a trimis toate documentele necesare care i-au validat statutul de comerciant în industria alimentară în România. Are la vânzare online prăjituri, torturi și fursecuri, doar din produse naturale, realizate pe comandă, pe care le livrează în București - iar dacă sunteți la cumpărături în Veranda Mall vă puteți opri la laboratorul Mo&Fo Bakery să ridicați produsele chiar voi.

Până pe 15 mai puteți folosi codul promoțional „PRIMĂVARADULCE” și primiți 50 de lei reducere la comenzi de minim 300 de lei.

Gustul e pe mâini bune

Acest articol face parte din seria de articole dedicate micilor antreprenori români din industria alimentară care ne arată cum muncesc, ce provocări au și cum creează. Este inițiativa Puratos România de a contribui la consolidarea acestei comunități de brutari, patiseri, cofetari și ciocolatieri care, zi de zi, au grijă ca gustul produselor pe care le consumăm să fie pe mâini bune. Descoperă toate poveștile acum, ne mulțumești mai târziu!